Vid pennan
Lennart Forsmark
Medresenär
Jesper Bremme
Måndag em. flyger vi till Lissabon för att provflyga ett
amfibieflygplan som heter SeaMax. Förväntningarna på resan är stora och vi
ser fram emot ett par soliga dagar med mycket flygning.
Cascais ligger ca 25km utanför Lissabon precis vid kusten
där Pelicano (Europadistributör av SeaMax) håller till. Joaquim, en av
herrarna på Pelicano, mötte oss på Lissabons flygplats och tog oss till
hotellet som de hade bokat. När vi kom fram fick Jesper och jag en mindre
chock. Hotellet såg mycket exklusivt ut och jag som hade bett om två rum….
Som tur var, så var det lågsäsong och priser därefter.
På tisdag var det dags att åka till Pelicano. Vid kl.
10.00 (Portugisisk morgon) kom Joaquim och hämtade oss så att vi inte skulle köra
fel.
Pelicano ligger på flygplatsen Tires som är en frekvent trafikerad
flygplats av både business jet, stora helikoptrar och små UL. Allt
kontrollerat av tornet som krävde transponder mode C av alla. Just detta ledde
till att det inte blev någon flygning alls på tisdagen. Någon tekniker hade
virrat ihop inkopplingen av radio och transponder så det tog hela dagen innan
de hade löst problemet.
Tisdagen blev således en lång dag men gav oss tillfälle
att krypa omkring och fotografera planet i alla tänkbara vinklar och skrymslen.
Planet är smart med små yttermått men rymlig inuti.
SeaMax är konstruerad av Miguel Rosario som totalt har designat inte
mindre än 22 flygplan. Det märks! allting är väl uttänkt. Skrovet har
designats med hjälp av en båtkonstruktör. Hela kroppen är av
kompositmaterial och i ett stycke. Landningsstället drivs av ett elektriskt ställdon.
Stället är ledat i skrovets nederkant och fälls uppåt in i skrovsidorna.
Noshjulet är frisnurrande och drivs av samma ställdon med hjälp av vajrar.
Vattenroder finns infällt i sidorodret och manövreras med hjälp av vajrar.
Konventionell vinge med differentierade skevroder och elektriskt driven
spaltklaff, stabilator med tungroder och elektrisk trim.
Pelicano ägs till stor del av ett företag som heter Omni och det var i
deras lokaler SeaMax stod. Hangarerna var fyllda av stora turbinhelikoptrar,
div. en och tvåmotoriga plan samt en Learjet. Dessutom opererade de en Falcon,
två SAAB 2000 samt
2 st
brandbekämpningsamfibier typ Bombardier med stjärnmotorer!
Omni är dessutom delägare i AirMax, det Brasilianska företaget
som producerar SeaMax.
Tisdag kväll åkte vi ut och käkade på egen hand. Jesper hade nyligen
varit i Lissabon och fick vara guide. Vi åkte till ”Dockas” ett område
nere i hamnen som hade gått om restauranger barer mm. Vi hamnade på en
Italiensk restaurang som serverade mycket bra mat.
På Onsdag förmiddag åkte vi till Cascais en närbelägen by där vi
strosade runt och hade det allmänt trevligt. Vi hade kommit överrens med
Pelicano att de skulle ringa när allt var klart för provflygning (en dag i en
kall hangar fick räcka…). Vid lunch klarade vi inte av att vänta längre, vi
ringde Antonio som skulle var dagens pilot. Han svarade att han var i luften så
vi satte full fart mot flygplatsen. När vi kom dit verkade allt fungera som det
skulle och vi var ivriga att komma upp i luften. Då frågar Antonio om vi ville
se på bilder… Sydländsk mentalitet är lite annorlunda. De tror hela tiden
att det är gott om tid tills den helt plötsligt är slut. Med andra ord,
skippa bilderna, kom så flyger vi!
Jag klev in i planet, vilket är väldigt smidigt eftersom huven i öppet
läge inte är i vägen samt att spaken är mittmonterad vilket lämnar hela
golvet fritt. Sätena är mycket bekväma och inredningen ger en känsla av att
sitta i en biz-jet snarare än ett UL-flygplan! Jag stänger den välvda huven
som sluter tätt och fint.
Det saknas parkeringsbroms vilket gör att man får hålla
ner tåspetsbromsarna medan man startar motorn, en Rotax 912S (100hp). När
motorn har startat och allt verkar ok ropar vi på tornet, Tires är en stor
flygplats. Vi får taxiinstruktioner och styr enligt instruktion. Noshjulet är
frisvängande och styrning i låg fart sker med bromsarna. Det är 3 flygplan före
så vi har gott om tid innan start.
Vi ställer upp och drar på. 100hp i ett litet plan ger
alltid en härlig acceleration och vi har snart lättat. In med stället, minska
klaffuttag och vi stiger med ca 70kt. När vi nått marschhöjd ökar vi farten
och minskar klaffen till minus 5. Med aktuell propellerinställning ligger
marschfarten på ca 95kt.
Solen skiner och det är en underbar dag. Vi flyger ut över
havet förbi Lissabon och styr mot en liten sjö.
På vägen dit provar jag
flygplanets manöverförmåga och det är en härlig harmoni i rodren. Pga. den
skjutande propellern så är planet lite känsligt på sidorodret men man vänjer
sig fort. Den mittmonterade spaken sitter framför ett armstöd och även på
sidorna av planet bakom gasreglaget finns det armstöd. Kabinen är hela 1,2m
bred och sikten är otroligt bra. Man sitter helt underbart! Det känns som
hemma i bästa fåtöljen fast med bättre utsikt.
När vi närmar oss vår sjö minskar vi farten och tar
successivt ut mer klaff. Klaffen är mycket effektiv och max klaff behöver man
bara använda om man skall landa kort.
SeaMax är en flygande båt och skall helst landas som en sådan
dvs. mer plant än ett vanligt pontonplan. Planet är lättlandat och kan även
landas mer utstallat som ett konventionellt plan. Efter 5-6 studs och gå
stannar jag på vattnet och åker sportbåt. Sidorodret är effektivt och vi kan
göra branta svängar på vattnet som skulle göra pontonflygare gröna av
avund. Efter detta provar jag att taxa i deplacerande läge och använder det
inbyggda vattenrodret. I den svaga vind som råder är det inga problem att svänga
varvet runt.
Vid pådrag från deplacerande läge har man spaken fullt
bakåt. Trots bleke och tung last så kommer man upp på steget väldigt fort. Väl
uppe så lättar man nästan på en gång. Snacka om kraft!
Vi fortsatte med div. övningar och satte sen kurs mot Tires. Vi blev nr.
3 på final och jag tror vi hade 2 eller 3 plan efter oss. Snacka om trafik. Vi
minskade klaff från negativ men behöll neutral tills vi låg på kort final för
att hålla tempot med de andra kärrorna. Innan landning måste man komma ihåg
att fälla ut hjulen. Kontrollen till detta sitter bekvämt på en mittkonsol i
taket och indikeringen med 3 gröna lampor visar att hjulen är ute. Sättningen
var helt odramatisk och vi taxar tillbaks till Omni.
På kvällen gick vi till en trevlig restaurang där vi blev serverade de mest
fantastiska anrättningar. Vi beställde Portvin och fick en mycket underhållande
lektion i Portvinets historia. En restaurang vi varmt rekommenderar!
Torsdag morgon kom vi snabbt iväg. Vi skulle flyga till ett litet fält
ca 1h flygning inåt landet. Jag flög Seamax och Jesper fick flyga med en Cappa
(tror jag).
När vi närmade oss fältet såg vi att det låg precis vid en
liten sjö. Vi beslöt att göra några studsar på sjön innan vi landade på fältet.
Vinden var betydligt kraftigare nu och det gick ganska stora vågor på sjön. När
vi satte planet så studsade och slog det lite, men SeaMax fungerade bra även i
lite tuffare förhållande. Jag stannade och provade på nytt lite taxning i
deplacerat läge. Med vinden som brallade i ville planet gärna flöjla upp i
vind trots vattenrodret. Men med lite gaspådrag gick det bra.
Upp med rodret så låg vi strax rätt i vinden igen. Full
gas och vågorna sköljde över huven. Tur att den var tät! Strax kom vi upp på
steget och vattnet försvann. Spaken bakåt och vips så var vi i luften igen.
Precis bredvid sjön låg fältet. De andra hade redan landat och väntade otåligt.
Medvinden flög vi på ca 400ft så allt gick väldigt fort. Upp med nosen, ner
med farten, ut med stället, ta ut klaff, håll farten. Puh man känner sig som
nybörjare igen! Min första inflygning var rena katastrofen så jag var tvungen
att göra några starter och landningar till för att få in känslan. Strax
gick det riktigt bra. Knepet är att dyka för att hålla farten då man har
full klaff. De bromsar så mycket att utflytningen blir väldigt kort. Jag tror
inte vi använde mer än 200m.
Fältet var privat och ägdes av en entusiast som hade
flera flygplan i sin hangar. Eget klubbhus, restaurang och hotell låg en liten
bit bort. Både land och sjö, vad kan mer begära som amfibieflygare?
Tillbaka